Vanaf €75,- gratis verzending
Voor 23.00u besteld, morgen in huis

Collageen: dit is wat je moet weten

Vanaf je 30ste begint de collageen productie al serieus af te nemen en dat kan even schrikken zijn. Vanaf dan verliezen we ongeveer 1-2% collageen per levensjaar. Waarom is dat zo belangrijk? Nou, alleen al omdat collageen verantwoordelijk is voor behoud van elasticiteit en stevigheid van je huid. Anti-aging of anti-rimpel zeg maar. We duiken wat dieper in de wereld van collageen en eindigen met het belangrijkste: wat kun je doen?

Wat is collageen?

Collageen is een eiwit wat op veel plekken in je lichaam voorkomt. In grote lijnen zorgt collageen voor structuur, samenhang, elasticiteit en stevigheid van allerlei soorten bindweefsel, waaronder je botten, pezen, bloedvaten en huid. Collagene vezels zijn heel sterk en omdat ze vormgeven aan uiteenlopende ‘onderdelen’ van je lichaam, heb je veel soorten collageen (er zijn wel 28 typen bekend). We gaan inzoomen op het collageen in je huid.

Als je bijvoorbeeld de huid op de rug van je hand optilt, dan zorgt collageen ervoor dat je het vlees niet lostrekt van je botten (klinkt wat eng) en dat de opgetilde huid weer mooi terugveert. De naam collageen is trouwens afgeleid van het Griekse kólla wat lijm betekent. En zo kun je collageen dus ook wel zien, als een belangrijke ‘lijm’ in je lichaam, die de boel bij elkaar houdt.

Hoe maak je collageen aan?

De eiwitten uit onze voeding worden afgebroken tijdens de spijsvertering in aminozuren. Die aminozuren worden – eenmaal in ons lichaam opgenomen – weer opgebouwd tot lichaamseiwitten, waaronder dus collageen. Vooral de aminozuren lysine en proline zijn hiervoor belangrijk. Die moeten dus wel in je voedingspatroon zitten. Verder zijn het mineraal koper en vitamine C belangrijk voor de aanmaak van collageen.

Welke voedingsmiddelen moet je eten om je collageen op peil te houden?

– Het aminozuur lysine is een essentieel aminozuur, dat wil zeggen dat het in je voeding moet zitten, omdat je lichaam het niet zelf kan maken. Lysine zit relatief gezien meer in dierlijke voedingsmiddelen dan plantaardige. Dat is iets om rekening mee te houden als je vega(n) eet. Voedingsbronnen van lysine zijn ondermeer: vlees, vis, gevogelte en peulvruchten.

– Het aminozuur proline 
heeft als voorloper het aminozuur glutaminezuur, wat je lichaam omzet in proline. Glutaminezuur zit ondermeer in vlees, gevogelte, vis, kaas, eieren en noten. Het lichaam kan glutaminezuur ook aanmaken, het wordt daarom een semi-essentieel aminozuur genoemd.

– Het mineraal koper 
vind je in groenten, fruit, (orgaan)vlees, granen, sesamzaad en cacao (kies voor pure chocolade, minimaal 70% cacao).

– Vitamine C 
zit fruit, groente (met name koolsoorten). Kook groente niet te lang en in weinig water om vitamine C zoveel mogelijk te behouden.

Wat kun je nog meer doen om je collageen te boosten?

Vul je gezonde voedingspatroon aan met mijn Collageen & Vegan Proteïne Shake!
Dat had ik nog niet gezegd, maar het is belangrijk om te weten dat we eiwitten niet kunnen opslaan in ons lijf. We moeten dus dagelijks eiwitten eten. Dat kan er weleens bij inschieten. Of het kan zijn dat je meer nodig hebt op een dag, omdat je veel hebt gesport. Verder is het echt belangrijk om op je eiwitinname te letten als je vega(n) en/of zuivelvrij eet.


Vul je dagelijkse eiwitten daarom aan met deze shake.
De shake bevat eiwitten uit: favabonen eiwitisolaat (40%), gehydrolyseerd viscollageen (25%), erwten eiwitisolaat (20%), organisch hennep eiwitpoeder (10%). Alle belangrijke aminozuren, waaronder lysine, proline en glutaminezuur zitten erin.

Bekijk het recept hieronder voor mijn basissmoothie:

De gezondheidsvoordelen van vitamine C zijn eindeloos, naast dat deze vitamine zo goed is voor je huid en collageenvorming. Lees alle gezondheidsvoordelen er maar op na op mijn site.

En maak af en toe mijn lekkere chocolade smoothie.
Dat is verwennerij die ook nog eens jouw huid ondersteunt. Hoe mooi is dat?

Tot slot: zorg dat je jezelf ‘verwend’ met goede zelfzorg.

Kun je wat hulp gebruiken om goed voor jezelf te zorgen? Kan een stok achter de deur je helpen? Volg me op Instagram voor dagelijkse tips.

Of schrijf je in voor mijn online programma’s om jouw (hormonale) gezondheid te ondersteunen.

Ik wens je in ieder geval een stralende, strakke huid toe.

Disclaimer: Dit artikel is informatief bedoeld. Het is geen vervanging van medische diensten en informatie. Raadpleeg bij twijfel en medicijngebruik altijd een huisarts of behandelend arts.